Prijs keuken manipulatie: in februari 2019 heb ik een complete keuken besteld, waarvoor ik € 22.000,- zou moeten betalen en afgesproken, indien er iets gewijzigd mocht worden, dat dat nog mogelijk was.
Binnen een paar dagen heb ik, na overleg met mijn vrouw, besloten om het apparatuur te upgraden met betere eigenschappen.
Eerst waren ze allemaal van het merk Bosch, alleen simpele modellen. Toen is ook aangegeven dat er %50 korting was op de prijzen van het apparatuur. Bij onze eerste bestelling heb ik meerdere malen aangegeven dat ik verlichting in huis heel belangrijk vind. Bovendien heb ik meerdere malen aangegeven dat ik het belangrijk vind dat de greeplijsten verlicht zijn met LED verlichting.

Later toen we alle apparatuur gewijzigd hadden, moesten we wachten op ons contactpersoon, zodat hij de prijs kon aanpassen. Echter was ons contactpersoon vanaf het eerste bestel moment niet meer te zien of te bereiken. Uiteindelijk kreeg ik een prijs van €28.000,- waar ik erg van schrok.
Want het prijsverschil op de apparatuur was wel € 6.000,- maar de korting die ze ons hadden beloofd was niet toegepast. Toen was ik naar de zaak gegaan om het af te handelen. Uiteindelijk heb ik een prijs gekregen en ben ik akkoord gegaan met € 25.000,- met het idee dat alles naar wens was. Ik wil er ook even bij geven, dat er in de order alleen maar getallen, letters en afmetingen stonden die voor een klant onduidelijk zijn. Ik ben geen keukenspecialist die alles kan begrijpen.

Onduidelijke extra kosten

Met het idee dat alles erin staan wat je wilt hebben, en natuurlijk met het vertrouwen aan de verkoper, ga je akkoord en wil je het compleet maken en tekenen.
Bij de eerste bestelling was de keuken tot plafond afgewerkt, maar bij de eerste inmeting werd ons gevraagd of het tot het plafond moest worden afgewerkt. En omdat we het niet helemaal wisten, dachten we dat we ons hadden vergist en hebben we toch aangegeven dat we dat wilden! En ineens, zonder ons aan te geven, was de prijs €1.700,- omhoog gegaan door die werkzaamheden. Toch had ik gedacht dat ik het misschien verkeerd heb begrepen. Daarom heb ik ook niks gezegd en er geen verhaal van gemaakt.

Omdat ik nog bezig was met verbouwen, wilde ik alles het beste hebben. Als ik € 26.700,- betaal voor een keuken, wil ik ook het beste hebben. Dit is een investering voor een lange termijn en dus hoop je dat de keuken compleet is en van goeie kwaliteit.

Keuken € 5.000 goedkoper bij ander filiaal

Intussen tijd heeft mijn vrouw bij een ander filiaal een offerte laten maken voor dezelfde keuken met dezelfde apparatuur met zelfs wat extra’s. Zonder aan te geven dat we een keuken hadden besteld, kregen we een prijs van € 21.500,-. Ik had bij de keukenzaak waar ik mijn keuken had gekocht aangegeven dat we gebruik wilden maken van laagste prijs garantie, maar ze hebben ons overtuigd dat er kwaliteitsverschil was, onze keuken een heel mooie keuken is dit dat.. en hebben we er ook niet een verhaal van gemaakt. Maar het bleek toch dezelfde keuken te zijn met zelfs extra’s.

 

Mankementen na montage

Uiteindelijk is mijn keuken gemonteerd op 12 april. Toen ik na de montage alles ging controleren, klopten er een hele boel dingen niet:

1. verlichting die ik nadrukkelijk had aangegeven te willen hebben, zat niet in de keuken gemonteerd. (LED verlichting aan de greeplijsten)

2. Led spotjes zijn wel geleverd, maar monteurs hebben aangegeven dat ik dat zelf moest regelen, want er waren geen trafo’s geleverd.

3. Ik had een Quooker besteld met 2.2 (grootste tank) en met bruisend water erbij (Cube). De Cube zat uiteindelijk niet bij de levering.

4. Bij mijn laatste wijziging van het apparatuur , (prijs verhoging van € 22.000,- naar € 28.000,-) was de korting niet toegepast en na het gesprek zijn we tot een bedrag uitgekomen van € 25.000,- op het apparatuur, en daarbij had ik aangegeven dat ik ook het bruisend water aan mijn Quooker wilde hebben. Omdat ik daar geen informatie over had, ging ik ervan uit dat die ook toegevoegd is, maar helaas zie je dat ook weer niet in je keuken. Ik heb Quooker van alleen warm water!!! Dat was niet het afspraak!

5. Paar onderdelen waren verkeerd of weinig besteld. Bijvoorbeeld anti-slip matten in de lades, zouden ze in alle lades zetten, zat alleen in twee lades.

6. Planken die afgemonteerd zouden worden tot plafond, hebben ze verkeerde besteld, waardoor het niet afgewerkt was. Staat nog steeds open!

7. Nadat monteurs weg waren, was het me opgevallen dat er was schade ontstaan aan mijn plafond, zoals scheurtjes en klein deukjes en plafond was al klaar waardoor het opnieuw gestuct moest zijn en geschilderd moest zijn. Die zijn wel gerepareerd maar scheurtjes bleven terug komen, moet opnieuw gemaakt worden, het kost me allemaal extra geld en tijd.

8. Voordat de keuken gemonteerd was, had ik aan mijn eigen loodgieter gevraagd om extra warm water te monteren voor het geval dat als Quooker stuk zou gaan, het makkelijk op de kraan kon monteren. Ik heb alles volgens het leiding schema wat ik van de keukenzaak had gekregen laten maken. Extra warm water was mijn idee, en die was afgedopt, en zou ook niet ongebruikt moeten zijn. En monteurs hebben i.p.v. een T-splitsing, normale pijpen gebruikt.

Nadat alles compleet was aan mijn huis behalve keuken, gingen rare dingen gebeuren. CV ketel bleef maar uitgaan, ik had opeens geen warm water meer in de badkamer en er was een raar hard geluid afkomstig van de CV ketel. Toen ik mijn loodgieter er naar ging kijken, gaf hij aan dat ze warm water hadden gebruikt voor de Quooker, die de werking van CV ketel beïnvloed, waardoor systeem niet goed werkt en automatisch uit gaat om zichzelf te beschermen.

Want druk van Quooker was boven 100 graden en CV ketel 65 graden, waarbij werking totaal fout liep. Het warme water heb ik laten afsluiten. Hierna bleef alles normaal werken, maar mijn extra leiding voor warm water voor noodgeval is gebruikt, en kan nu niet meer worden gebruikt. Monteur van de keukenzaak is later wel langsgekomen, om te controleren of alles klopte, en gaf aan dat alles klopt. Ik heb hem ook verteld, dat ik alles volgens het leiding schema ging laten maken, en had gezorgd voor extra warm water voor noodgevallen, en dat monteurs dat hebben gebruikt. De monteur gaf aan dat we hiervoor bij de keukenwinkel moesten wezen.

9. Nadat ik de keukenzaak over de stand van zaken op de hoogte heb gebracht, werd ik niet eens gebeld of geïnformeerd. Dat vond ik niet echt leuk en ook niet professioneel. Ik ben wel een keer gegaan om het te bespreken, en heb toen aangegeven dat ik hier niet tevreden mee ben. Toen werd mij verteld dat mijn contact persoon op vakantie was en over 1 week zou komen. Dat was rond 20 april 2019, en ik wacht nog steeds op een telefoontje terwijl ik hem meerdere malen berichten heb gestuurd.

Slechte levering keuken

En later heb ik een mail gekregen dat de Quooker met bruisend water en de LED verlichting niet in de order staan en ook niet gemonteerd kunnen worden, terwijl andere filialen dat wel kunnen. Nu willen ze mij niet meer helpen terwijl ik heel duidelijk ben geweest om ze beide te willen hebben. Want de verlichting was de reden waarom ik die keuken wilde hebben. Anders had ik een andere keuken kunnen kiezen!!
En nog het ergste is dat ze nog aangeven dat door wijzigingen aan de keuken, extra plinten moeten besteld moeten worden die € 495,- kosten. En alsof ik een cadeau van hun krijg, willen ze dat kosteloos monteren.

Er is helemaal niets gewijzigd aan de afmetingen van mijn keuken, en daarmee wil ik aangeven om de aandacht ergens anders te trekken, doen ze alsof ze me een cadeau geven. Ze wachten op een akkoord, maar ik ga geen akkoord geven voor dat! Er is niks gewijzigd aan mijn keuken en ze moeten hun werk gewoon goed doen. Anders mogen ze de keuken demonteren, en het geld terugbetalen.
intussen tijd zijn er twee monteurs gekomen om kleine punten af te werken, maar helaas is het weer fout gegaan met de bestelling en mijn keuken. Ik heb mijn keuken halverwege februari besteld en ik wacht nog steeds op onderdelen, terwijl alle betalingen zijn voldaan.

En wat ik erbij wil toevoegen is dat tijdens levering van mijn keuken, al het apparatuur dubbel is geleverd. Ik heb aangegeven dat ik het apparatuur hou, tot mijn keuken compleet is. Ik kreeg vandaag een telefoontje van iemand uit Bosch en die gaf wel aan dat ze die terug willen hebben. En als consument zijnde heb ik de heer heel duidelijk verteld dat ik bereid ben om die apparatuur terug te geven, maar dat ze eerst mijn keuken compleet moesten maken. En heb bijgevoegd, dat ik mijn keuken bij een keukenzaak had besteld en dat ik niets te maken had met Bosch. Hij reageerde dat hij contact zou opnemen met de keukenzaak.

 

Bericht van keukenwinkel

En ik heb als laatste een mail ontvangen vanuit de eigenaar, die een beetje onbeleefd was en een bedreigend bericht heeft gestuurd. Hierbij een kopie van dat bericht:

Geachte meneer,

Van onze leverancier heb ik zojuist vernomen dat u de dubbel geleverde Bosch apparatuur niet wilt teruggeven.
Ik heb voor het gemak uw getekende order bijgevoegd.

Hierin staat exact vermeldt wat u besteld heeft en geleverd heeft gekregen.
Alle service melding(en) worden netjes door ons opgelost ook de nieuwe tegelplinten zijn kosteloos door ons besteld en worden gemonteerd.
Wij staken vanaf dit moment alle service taken en verwachten binnen drie dagen een schriftelijke reactie, waar en wanneer onze leverancier zijn spullen kan komen ophalen.
Als dit niet gebeurt, zijn wij genoodzaakt aangifte te doen van verduistering.

Vertrouwende hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,

 

Conclusie

Dus als conclusie wil ik u meegeven:

– Ik heb een keuken besteld waarbij mij werd beloofd van een laagste prijs garantie, staat ook op hun website.
Ik heb € 26.700 euro betaald voor de keuken, en ik heb dezelfde keuken gevonden bij een andere filiaal voor € 21.500. Dus dat zouden ze moeten betalen!

– Ik heb mijn keuken besteld in februari 2019 en die zou gemonteerd worden in april 2019. Maar helaas is mijn keuken nog steeds niet af, en er zijn nog mankementen aan de keuken (het is bijna eind juni)

– Alle facturen zijn, zoals beloofd, betaald door mij en ik heb geen openstaande posten. Maar helaas nadat alles betaalt is, doen ze hun werk niet meer en door middel van laatste mail, blijkt dat ze hun diensten vanaf nu gaan staken! Dus alles is afbetaald, maar de keuken maken ze niet meer compleet.

– Er is met mij nooit telefonisch contact opgenomen om het probleem te bespreken en oplossen

– Vanaf nu beginnen ze wel met dreigementen

– Ze geven wel aan dat het bij levering fout is gegaan (dubbel geleverde apparatuur) en bij de keukenonderdelen (afwerkingsplaten, spotlampjes etc), maar ze geven aan dat bij het maken van de order het niet fout of verkeerd kan gaan, waarbij ze aangeven dat Led strip bij greeplijsten en Quooker bruisend water niet in de order staan! Dat klopt niet!

– De apparatuur die verkeerd (dubbel) is geleverd heb ik op een veilige locatie bewaard tot mijn keuken compleet is, en wanneer het compleet is, stuur ik alle apparatuur terug! Dus ik bewaar ze als borg, tot mijn keuken naar mijn wens compleet is!

Na de mail van de eigenaar, zit ik aan paar opties of keuzes te denken !
Keuze 1: Ze mogen hun keuken demonteren en mijn geld terug betalen, dan zijn we klaar !

Keuze 2: Laagste prijs garantie, daar wil ik gebruik van maken. Want ik heb  €26.700,- betaald en heb wel voor een zelfde keuken met meer opties (compleet met Led verlichting aan greeplijsten) en Quooker die met bruisend water compleet is en inclusief een extra apotheekkast nog met alles erop en eraan een prijs van € 21.500,- zonder dat ze wisten dat ik een keuken had besteld. Dat wil ik nadat alles compleet is wat ik had besteld. Als ze dat niet doen, mogen ze hun keuken demonteren en mij terugbetalen.

Keuze 3: schade vergoeding voor het ontstaan schade aan mijn plafond, want daar heb ik extra kosten moeten maken voor stucen.

Ik wil dat vanaf nu dat het filiaal met mij niet meer in contact komt, want ik ben al mijn vertrouwen kwijt. Ik wil het vanaf nu oplossen met het hoofdkantoor, ik heb hun geïnformeerd maar ze sturen me door naar filiaal. Het probleem is dat mijn probleem met de eigenaren zijn, en dat er geen weg is om het op te lossen. Ik wens dat ze mijn keuken compleet maken, en ze kunnen hun apparatuur ophalen als we klaar zijn. Want ik heb mijn plichten voldaan, en verwacht dat ze dat ook doen.

Naam klant en keukenwinkel bij redactie bekend.  

>