Keukenopdracht interview

Een nieuw concept in keukenland dat zeer interessant is voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe keuken. Een kijkje in de werkwijze van Keukenopdracht.nl: een gesprek met directeur Anthonie Wijnen.

Keukenopdracht.nl interview

 

1.Wat is keukenopdracht.nl?

´´ Keukenopdracht.nl is een website waar consumenten die een keuken zoeken, op een eenvoudige manier meerdere offertes en ontwerpen van keukendetaillisten uit hun eigen regio kunnen ontvangen. Door het invullen van de aanvraag, komt er een duidelijk wensen en eisen lijstje van de consument, waardoor de keukenspecialisten een ontwerp en offerte kunnen uploaden.

De consument kan deze op zijn eigen persoonlijke pagina terugvinden. Na het thuis vergelijken van de offertes en de ontwerpen, kan de consument de winkels bezoeken die de beste passende voorstellen hebben gemaakt. De consument koopt uiteindelijk de keuken gewoon in de showroom en maakt daar ook de afspraken.

Het is voor de consument heel belangrijk om de materialen te bekijken en daar ook bewuste keuzes in te maken. Een keukenadviseur speelt daarin een grote rol. Je wilt bovendien ook weten wie jou de keuken gaat leveren en is er wel de juiste klik.´´

 

2. Wat is het voordeel van het gebruik van keukenopdracht ten opzichte van het binnenlopen van een showroom?

´´De voordelen van keukenopdracht.nl zijn er voor zowel de consument als voor de keukenspeciaalzaak. Keukenopdracht.nl vervangt als het ware het eerste intakegesprek. Je geeft online je wensen en eisen aan die je normaal gesproken aan de adviseur geeft. Vervolgens krijgen meerdere keukenzaken een mail met deze aanvraag. Je hoeft dus als consument nog geen tijd te investeren in deze fase van het traject.

Een intake gesprek en ontwerp kan al gauw twee uren duren. Bovendien heb je na twee gesprekken het verhaal wel een keer gehoord. Een bijkomend voordeel is dat de adviseurs de aanvragen op hun eigen manier interpreteren, waardoor er meerdere unieke ontwerpen zullen komen. Bij een bezoek aan een tweede of derde showroom valt men toch gauw weer terug op eerdere ontwerpen. Dit is tevens een van de voordelen van een keukenvakzaak.

Hij kan zich nu ook onderscheiden met het ontwerp. Tegenwoordig is de prijs veel te belangrijk, nu kan de consument toch besluiten om de keukenzaak die wellicht iets duurder is toch te bezoeken vanwege het ontwerp. Bovendien heeft de keukendetaillist een extra verkoopkanaal tot zijn beschikking die hij buiten showroomuren kan behandelen.

De dienst is voor de consument gratis en voor de keukendetaillist op no-cure, no-pay basis. Er is dus van tevoren geen investering nodig. Dit in tegenstelling tot de sites die leads verkopen van consumenten die hun NAW gegevens hebben achtergelaten. Je wilt tenslotte als consument ook niet plat gebeld worden door verkopers.´´

3. Vanuit welke behoefte is dit concept ontstaan?

´´ Ik merkte de laatste jaren in de showroom dat de consumenten zich al aardig georiënteerd hadden op het internet. Logisch want het is het ideale middel om te kijken wat je mooi vind. Sommige van deze klanten maakten er echt werk van en kwamen met hele plakboeken aanzetten. Het geeft de adviseur wel een duidelijk beeld van wat de consument zoekt. Het nadeel is wel dat de meeste keukens op internet heel erg groot en flink uitgepakt zijn om de juiste sfeer te bereiken.

Probeer deze keukens dan maar in een ruimte van een twee onder 1 kap woning te krijgen. Ik miste het oriënteren op keukens gericht op de persoonlijke situatie. Bij Keukenopdracht.nl kun je de juiste maten van de ruimte invullen en heb je de gelegenheid om foto's van de huidige situatie te uploaden. Hierdoor ben je verzekerd  dat de showrooms uit je regio de juiste informatie ontvangen om een mooi ontwerp te kunnen maken.

Aan de andere kant merkte ik dat het steeds moeilijker word voor de keuken vakzaken om de juiste klanten te bereiken. Adverteren, folderen en andere marketing activiteiten bereiken mondjesmaat de juiste doelgroep en hiermee word heel veel geld verspild. Via keukenopdracht.nl heb je de mogelijkheid om gericht de consument te verleiden tot een bezoek aan je showroom. Een juist ontwerp en een offerte op maat kunnen hier al succesvol zijn. Niet meer schieten met hagel, maar met scherp op een duidelijk target.´´

4. Het vrijblijvende van het verkrijgen van offertes klinkt een klant waarschijnlijk zeer interessant in de oren. Hoe bepaalt een klant op basis van de offertes die hij ontvangt echter naar welke keukenzaak hij het beste kan gaan? Geeft Keukenopdracht hier advies in?

´´Keukens kopen heeft te maken met emotie en onderbuik gevoel. De consument zal altijd het eerst oordelen op het ontwerp. Tevens zal dat in combinatie met de eindprijs bepalen of er een bezoek aan de showroom gaat volgen. Uiteindelijk is het dan aan de adviseur of hij de juiste sfeer kan creëren waarin een consument bereid is om ja te zeggen tegen het voorstel. Keukenopdracht.nl zorgt ervoor dat de aangesloten keukenvakzaken verstand hebben van keukens en kwaliteit en service hoog in het vaandel hebben staan. Welke showroom men ook bezoekt het zijn allemaal betrouwbare keukenspecialisten. Uiteraard zijn wij bereid om de consument hierin bij te staan.´´

 

5. Bijzonder om te lezen dat een klant ook meerdere keukenontwerpen voor zijn keuken in huis krijgt. Hoeveel tekeningen en offertes kunnen klanten thuis verwachten?

´´De aanvraag word naar tenminste tien keukenvakzaken door gestuurd. We gaan er niet vanuit dat ook alle winkels zullen reageren. We streven naar minimaal drie keukenontwerpen en offertes op elke aanvraag.´´

6. Is een keukenofferte leesbaar voor elke klant die geen verstand heeft van keukens?

´´Tegenwoordig zijn alle offertes die de winkels maken, duidelijk en overzichtelijk. Uiteraard zullen er vragen blijven bestaan en er onduidelijkheden in de voorstellen staan. Wij kunnen hier natuurlijk een rol inspelen en de consument hierin begeleiden. Het geeft de consument ook juist de mogelijkheid om zich goed voor te bereiden op een gesprek met de keukenadviseur. De adviseur zal in dit gesprek ook duidelijkheid moeten creëren voor de consument, wil hij/zij ze verleiden tot aankoop van de keuken.´´

7. Welke soort klant zal het meeste gebruik maken van Keukenopdracht?

´´De doelgroep van Keukenopdracht.nl zijn de klanten die al veel op internet kopen en oriënteren. Wat betreft leeftijd blijkt dat we bezoekers hebben vanaf 18 tot 65 +. Echter de grootste groep bezoekers ligt tussen de 25 en 44 jaar. We hebben het idee dat vooral de klanten met een drukke baan en sociale leven, gebruik zullen maken van deze service vanwege het gemak. Ze kunnen hierna gericht naar een keukenzaak en verliezen hierdoor geen onnodig tijd en geld.´´

8. Werkt keukenopdracht ook met mogelijkheden tot het verkrijgen van offertes voor keukenrenovatie of is het puur voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe keuken?

´´De hoofdzaak van de website ligt natuurlijk bij het aanvragen van offertes voor nieuwe keukens. Echter hebben we zoveel ervaring met keukens, waardoor we elke vraag op het gebied van keukens kunnen beantwoorden. Indien er iemand meer informatie wil voor het renoveren van keukens, dan kunnen ze het contactformulier invullen en gaan we kijken of we hier in kunnen ondersteunen.´´

 

9.Is de keukenofferte verzegelt met eventuele korting of krijgt de klant met in de showroom de korting te zien? 

´´Omdat de keukenzaken niet van elkaar weten, wie er op een aanvraag heeft gereageerd, zullen ze gelijk hun scherpste prijs moeten offreren. Anders prijzen ze zichzelf uit de markt. We streven er met keukenopdracht.nl ook naar dat elke keuken voor een goede prijs word geleverd. Wij geloven niet meer in de grote kortingen, waar de voorgaande jaren de consument mee werd gelokt.

Wij geloven dat de consument nu gewoon wil weten wat de keuken hun gaat kosten, zonder dat ze zelf moeten gaan onderhandelen om de beste prijs te krijgen. Eerlijkheid, transparantie en kwaliteit zijn de speerpunten van keukenopdracht.nl.´´

 

10. Zijn de keukenoffertes ook voorzien van een montageprijs?

´´Indien de aanvrager het vakje incl. montage heeft aangevinkt, zal de keukenzaak de montage meenemen. Dit zal altijd excl. leiding, tegel en overig meerwerk zijn. Voor meerwerk zal de keukenzaak altijd de situatie moeten gaan bekijken.´´
 

11. Zie je veranderingen in de huidige keukenmarkt?


´´Uiteraard zie je verschuivingen in de markt. Dit geldt denk ik voor elke branche. De kunst is om juist nu creatief te zijn en als keukenvakzaak, meerdere kanalen te hebben om de keukens te kunnen gaan leveren. Keukenopdracht.nl is hiervoor een uitstekend middel. Waar vroeger de vent in de tent heel belangrijk was, is nu de prijs belangrijker geworden. Wij hopen dat keukenopdracht, de adviseurs zullen uitdagen om ook weer originele ontwerpen te maken en niet alleen maar kijken hoe ze goedkoper kunnen dan hun collega's. Mooie ontwerpen voor eerlijke prijzen.´´
 

12. Naast offertes sturen doen jullie ook aan huisbezoeken. Wat is het doel van een huisbezoek voor keukenopdracht en wat kost het?

´´Het doel van een huisbezoek is om de consument in zijn eigen omgeving te kunnen adviseren over een nieuwe keuken. In een ongedwongen sfeer zullen wij samen met de klant kijken waar hun behoefte ligt. Wij zijn geen verkopers en zullen altijd een eerlijk advies geven. De kosten voor een dergelijk gesprek ligt gemiddeld op € 200,00 excl. kilometers voor een dagdeel. Een gesprek zal ongeveer vier uren in beslag nemen. Indien de consument de keuken aanschaft bij een van de aangesloten winkels, krijgen ze dit weer terug.´´
 

13. Welke tip zou u iemand die een keuken wil kopen meegeven?

´´Zorg ervoor dat een keuken kopen leuk blijft. Zoek een winkel, waar het gevoel goed is en waar het vertrouwen ligt. Ga niet in op enorme kortingen die krijgt als je gelijk tekent. Dit is een sigaar uit eigen doos. Wees realistisch en plan het hele traject tot levering en montage ruim. Tijdsdruk leid altijd tot fouten. Geef de keukenzaak de ruimte om een goede keuken te kunnen leveren. ´´

De website van Keukenopdracht is helaas momenteel niet te bereiken.

IZAA

>