Keuken kopen met cbw voorwaarden
Keuken kopen met CBW voorwaarden? Trots verwijst de adviseur van een winkel naar het stickertje op de deur…bij ons is het echt veilig kopen, die keuken. Met het CBW houd je horror verhalen van keuken kopen buiten de deur…zegt ie. Is het CBW onze Superman tegen de kwade keukenwereld?
Inhoud
Veilig keuken kopen
We zijn allemaal hartstikke bang dat er iets flink mis mee gaat – onze nieuwe keuken. Dat die gladde keukenverkoper er met ons geld vandoor gaat. Weg aanbetaling… of enorme fouten bij de levering. Of een incomplete keuken waar je zelf achteraan moet… of het aller engst – dat de keukenfabriek failliet gaat.
In praktijk gaat er ook veel mis met een nieuwe keuken kopen; De meest fouten komen door slecht inmeten. Ook word een keuken te vluchtig gecontroleerd. Daarom wil je zo veilig mogelijk een keuken kopen. Dat doe je met een goede voorbereiding. Ontvang gratis keukenbrochures om te kijken wat er is, lees reviews en ga meerdere gesprekken aan in winkels.
Ga je de handtekening zetten? Leer een keukenofferte lezen. Zorg dat je aanbetaling zo laag mogelijk blijft. Een grote keten is over het algemeen veiliger dan een winkel met 1 vestiging – in verband met risico op faillissement.
Maar om je keuken kopen nog fijner te maken, hebben we het CBW.
Waar je aanbetaling zeker veilig is – bij de Best beoordeelde keukenwinkels, aangesloten bij het CBW.
CBW wat is het?
CBW staat voor Centrale Branchevereniging Wonen. Deze organisatie zet zich in voor woonwinkels in de meubels, keukens en bruidsmode. Door de overheid erkent en daardoor veilig. Tegelijkertijd is het een keurmerk voor consumenten die er een keuken willen kopen. Niet alle winkels zijn aangesloten, je moet het keurmerk willen kopen – dus controleer dit goed. Als je een keuken koopt bij een winkel met CBW, heb je 3 voordelen:
- Een ‘veilige’ en lage aanbetaling
- Extra productgarantie op je keuken
- Onpartijdige klachtenafhandeling
Je aanbetaling is veilig
Als je een keuken koopt, heb je geen wettelijke bedenktijd. Dus als je een krabbel zet, zit je er meteen aan vast. Vast aan de winkel – niet aan de keuken. Opstellingen en materiaal mag je vaak nog wijzigen.
Een aanbetaling doen voor een keukenaankoop is normaal. Maar er hangt een enorme smet over het woord… veel bedrijven lokken je daarom, door te zeggen dat je geen aanbetaling hoeft te doen.
Bij ons hoef je geen aanbetaling te doen – maar je moet wel het hele bedrag voor levering van je nieuwe keuken betalen.
De meeste keukenwinkels vragen 15% aanbetaling, sommigen 25% en maximaal mag ie nooit hoger zijn dan 50% van het totale bedrag.
Jouw keukenwinkel aangesloten bij CBW? Dan is je aanbetaling maar 15%. Dat is al mooi…maar nu komt het – gaat je keukenwinkel failliet? Dan ben je jouw geld niet kwijt. Je mag die 15% gebruiken bij een andere keukenwinkel om je keuken alsnog af te maken. Die 15% heb je al betaalt, dus die word in mindering gebracht door het CBW bij die andere keukenwinkel. Dit kan alleen bij andere winkels die aangesloten zijn bij het CBW. Daarom zal het CBW je direct doorverwijzen naar aangesloten winkels in de buurt.
Afzien van je keukenplannen kan niet – je krijgt die 15% niet terug en je bent verplicht het keukenproject bij een andere winkel afmaken. Dit bedoelen ze met veilige aanbetaling – als je het aan de keuken besteed, raak je het nooit kwijt.
Keukengarantie
Een van de pluspunten is dat je extra garantie zou krijgen – het staat letterlijk op de site. Zelf zien we alleen dat elk apparatuur recht heeft op minimaal 2 jaar garantie, zoals je dat ook in elke winkel krijgt…maar dat is in onze ogen geen extra garantie.
Onpartijdige klachtenafhandeling zonder rechtbank
Zie je het voor je? Een keuken die niet past, met je handen in je haar – straks toch naar de rechtbank. Die lijdensweg met stress en risico op duizenden euro’s betalen wil iedereen voorkomen. Daarom is het beste argument voor CBW de geschillencommissie. Is de winkel waar je gekocht hebt aangesloten? Dan kun je hier altijd terecht -lange rechtszaken behoren tot verleden tijd. Voor maximaal € 153,- ben je verzekerd van een sterke commissie die achter je staat bij problemen.
Bovendien is je klacht ook nog eens snel opgelost. Het doel is om je klacht binnen 3 maanden op te lossen – en dat is enorm snel.
De geschillencommissie wonen lost klachten 4 x sneller op dan een gemiddelde rechtszaak.
De geschillencommissie heeft een andere naam. Voor 1 januari 2020 gekocht? Dan moet de klacht aangemeld worden bij de geschillencommissie wonen. Na 1 januari 2020 gaan alle klachten via uitgesprokenzaak.nl. Ook de kosten voor begeleiding van je klacht worden hoger.
Waarom zou een keukenwinkel zich aansluiten?
Niet aangesloten winkels hoor je er niet over. Zij die aangesloten zijn – prijzen het de hemel in. Zo trots dat ze de sticker op de voorgevel plaatsen. Welk voordeel heeft een keukenzaak om aangesloten te zijn? Ondernemers die ‘er bij horen’ stralen 100% betrouwbaarheid uit naar de klant. Ze hoeven geen enge tests te doorstaan, ze kunnen gelijk meedoen. Ze hoeven alleen maar voor het keurmerk te betalen.
Wat kost het keurmerk?
Er word gekeken naar de omzet van een keukenwinkel; Kleine keukenwinkels halen ongeveer een € 1.000.000,- omzet per jaar binnen. Daarmee komt de jaarlijkse contributie op € 1.425,-
Een gemiddelde winkel zit rond de € 2.400,- Bij een grote keten met 10+ winkels met omzet boven de €10.000.000,- moet er een speciale prijs gemaakt worden.
Is het wel of niet populair bij winkels?
Aangesloten zijn geeft vertrouwen aan de keukenkoper. Een veilige aanbetaling is een goed verkoopargument – dus meer verkochte keukens – daarom willen ze wel. Naast de lage fee, hebben ze ook nog de kans om klanten van failliete keukenzaken te krijgen – extra te verdelen buit dus.
Klacht keukenwinkel
Die keukenboef van je – al 3 keer gebeld met een klacht. Maar terugbellen ho maar… die is te druk met zijn nieuwe klanten die nog wel moeten krabbelen. Wat moet je doen als je een klacht hebt? Probeer altijd on speaking terms te blijven met de keukenzaak. Dit is heel belangrijk.
Scheld hem niet verrot: alleen hij kan je problemen oplossen. Helaas gaan veel klanten eerst dreigen – om er daarna achter te komen dat ze toch weer met ‘m aan tafel moeten. Ga ook niet direct een slechte review schrijven… dat kun je beter doen uit pure wanhoop – als echt niets meer werkt.
Dus bel hem of schrijf hem…maar laat de winkel snel weten dat je niet tevreden bent en blijf positief contact houden.
Klachten regeling verloopt goed
Als de keukenwinkel en jij het eens zijn, moet de klacht hersteld worden. Als herstel niet lukt, dan maar een nieuw product. Lukt dit niet? Dan zou – in overleg – de order ontbonden worden. De herstelperiode kan maanden duren. Ook op het naleveren van keukenonderdelen zit soms een flinke levertijd.
Geef de ondernemer de tijd om het probleem op te lossen. Komen jullie er niet uit? Dan zijn er 2 mogelijkheden.
Geschil met de keukenwinkel zonder CBW
Je hebt alles schriftelijk kenbaar gemaakt, maar geen reactie…blijft hij arrogant, afstandelijk of onbereikbaar? Er is geen speciale klachtenregeling. Misschien kun je hulp vragen bij Consuwijzer of goedkoop juridisch advies bij Helllo law. Dit kost weinig en geeft je misschien wel structuur en oplossing voor je probleem. Met rechtsbijstand ben je nog beter af.
Je voelt je niet serieus genomen en je klacht is niet opgelost. Wat kun je nu nog doen? Zonder CBW zijn een advocaat en rechtbank de meest gangbare optie. Maar zo tijdrovend en stress verwekkend… en misschien helemaal geen oplossing, als je geen gelijk krijgt – betaal je alle proceskosten ook nog.
Geschil met keukenwinkel aangesloten bij het CBW
Nou…gelukkig is jouw keuken gekocht met CBW garantie! Dus dan kun je digitaal de klacht indienen. Daar zijn wel kosten aan verbonden – het bedrag hangt af van je keuken prijs, maar zal nooit hoger zijn dan €153,-
Voor dit geld krijg je een ‘onafhankelijke’ onderzoekscommissie met specialisten, die zich gaan buigen over jouw klacht. Als je klacht afgekeurd word, betaal je alleen € 27,- administratiekosten. En dat is niets, vergeleken met proceskosten bij een rechtszaak.
Krijg je gelijk, dan moet de keukenwinkel de kosten vergoeden. Een addertje onder het gras is alleen dat er beperkte nakoming verplicht is, als de keukenwinkel tijdens de procedure al gestopt is met zijn werkzaamheden. Dus is hij al half failliet, of geldt er al een surseance van betaling, dan krijg je het misschien toch lastig.
Is je keukenwinkel aangesloten bij het CBW en wil je een klacht aanmelden?
Na 1 januari gekocht: dien je klacht in bij uitgesprokenzaak.nl.
Voor 1 januari gekocht: dien je klacht in bij Geschillencommissie Wonen.
Een geschil over keukens aanmelden: hoe werkt dit proces
Jullie komen er niet uit. Hoe verloopt een klacht indienen bij de geschillencommissie keukens?
- Na registratie en omschrijving word de klacht een ‘zaak’ – je krijgt een bevestiging.
- Je krijgt een digitaal account. In dit dossier kun je de zaak volgen en extra bewijs toevoegen.
- Betaal het klachtengeld (maximaal € 153,-) zo snel mogelijk, dan loopt de procedure snel door.
- Is de zaak behandelbaar, dan zal de tegenpartij digitaal reageren op je klacht.
- Word je zaak afgekeurd, dan sluit het dossier en krijg je het geld terug, (- € 27 administratiekosten).
- Soms weet de tegenpartij dat hij fout zit; hij kan eerder contact opnemen om te schikken.
- Als er een deskundige bij moet komen om advies te geven, is dit het moment.
- Een commissie buigt zich over je dossier.
- Je word uitgenodigd voor een zitting – na het rapport van de deskundige.
- Tijdens de zitting kunnen vragen en standpunten bespreekbaar worden.
- De commissie doet geen uitspraak tijdens de zitting.
- Na een maand ontvang je de uitspraak met bindend advies.
- Het advies moet door jou of de tegenpartij opgevolgd worden.
Wat doe je met de uitspraak?
Hoger beroep is niet mogelijk.
Wat maakt de CBW commissie betrouwbaar?
De commissie bestaat uit 3 leden – de voorzitter en 2 leden, aangedragen door de geschillencommissie. Deze is compleet onafhankelijk – en onpartijdig. Het eerste lid hoort bij de brancheorganisatie wonen (in dit geval keukens) en kent de keukenbranche problemen goed. Dit zou een eigenaar van een keukenwinkel kunnen zijn. Het tweede lid komt van een consumenten organisatie. De voorzitter word benoemd door het bestuur. Zo is de commissie goed verdeeld.
Maar… je zit nog steeds bij een branchevereniging voor winkels.
Klacht en voorbeeld uitspraak CBW
Zijn er ook klachten over de geschillencommissie wonen? Het volgende geschil is interessant, omdat het eigenlijk altijd & overal terugkomt in keukenland. In dit geval zijn er meerdere problemen, maar 1 onderdeel is interessant – we analyseren hem even:
Deze keuken was gekocht bij een keukenwinkel, aangesloten bij het CBW. De montage verliep ook via deze keukenwinkel. Het montagebedrijf was onderdeel van de keukenwinkel, maar als bedrijf niet aangesloten bij het CBW. Dus tekent als consument 2 contracten – 1 met het montagebedrijf, 1 met de keukenzaak. Achteraf zijn er meerdere klachten, blijkt de keuken niet te passen en zijn de muren niet recht.
De klant denkt terecht – montage is via keukenwinkel en die heeft de ruimte gemeten, dus verantwoordelijk… hij startte een procedure. Helaas, het montagebedrijf is geen woonwinkel. De klant krijgt ongelijk – maar dat de geschillencommissie uitspraak heeft gedaan zonder naar het inmeet formulier te kijken is niet handig.
In dit inmeet formulier staat dat de muren vlak en in lood lagen. Je kunt er van uit gaan dat de inmeter ook een expert is. Bovendien is het inmeet formulier toch leidend bij het bestellen van een keuken.
Tijdens de hoorzitting word een andere expert uitgenodigd, deze gaf aan dat muren bij oude huizen nooit recht zijn – daarmee was de kous af.
Toch staat het in het rapport, dat is opgemaakt door het montagebedrijf. Kortom: deels terechte frustratie, want een groot deel van de klachten komt door montage. Moraal van dit verhaal: het gebeurd vaak dat keukenwinkel en montage problemen naar elkaar verschuiven.
Kritiek op het CBW
Er is in het verleden ook wat kritiek geweest. Men denkt nog steeds dat het CBW de winkels meer beschermd dan de consumenten. Niet zo vreemd met zon naam. De winkel voldoet de jaarlijkse fee en mag het keurmerk dragen. Er word niet gekeken hoe de winkel het doet of draait – je betaalt de fee en je doet mee. Wat word er dan gekeurd?
Is je winkel wel failliet? Dan staat een andere keukenwinkel die aangesloten is bij het CBW garant. Maar we zagen al dat aangesloten winkels ook failliet kunnen gaan. Voor dat bedrag kun je bij een andere winkel een keuken uitzoeken.
Maar hoe controleer je nou precies of de aanbetaling bij de nieuwe keukenwinkel verwerkt is? Of zou de nieuwe keukenzaak met een listige rekensom je aanbetaling weer kunnen laten verdwijnen onder het mom van fictieve korting?
Lijst winkels aangesloten bij CBW
Bekende winkels zijn aangesloten, zoals Superkeukens, Keukenkampioen of Bruynzeel keukens. Let goed op, in sommige gevallen is niet de hele keten aangesloten, maar slechts enkele winkels onder die naam. Niet alleen keukenwinkels, maar ook keukenrenovatiespecialisten zijn aangesloten zoals de Keukenvernieuwers.
Bij Keukenkampioen betaal je een jaar niets. Pas als keuken na 1 jaar nog niet is afgenomen, ga je die 15% betalen. Dat is wel bijzonder, want bij alle andere winkels moet je direct die 15% betalen.
Keuken eenvoudiger annuleren via CBW?
Er worden veel vragen gesteld of je een keuken eenvoudige kunt annuleren. Helaas niet.
Denk dus goed na voor je een keukenwinkel kiest. Ergens is het fijn, je hebt een winkel gekozen, dat geeft ook rust. Waarom zou je ergens een handtekening willen zetten en na het doen van de aanbetaling direct willen annuleren? Dan heb je ergens in het voorwerk iets niet goed gedaan. Daarom, je aanbetaling moet net zo vertrouwd zijn als je huwelijk.
In de voorwaarden van CBW staat het – Als je annuleert terwijl je nog niet in kennis bent gesteld van de definitieve datum van levering, dan ben je 30% van de koopsom als schadevergoeding verschuldigd. Die 30% is overal hetzelfde.
Ben je wel in kennis gesteld van de definitieve datum betaal je 50%. Ook in dit geval zou de orderdatum net afgesproken kunnen zijn, zonder dat de keuken in bestelling is gegaan. Toch betaal je dan nog meer kosten.
Je wilt de keuken annuleren. Een gegronde reden zou kunnen zijn dat je partner overlijd. Een minder goede reden zou zijn omdat je keuken bij de buurman goedkoper lijkt…of omdat jullie gaan scheiden – helaas. Dan had je eerder moeten zijn. De gemiddelde annuleringskosten voor een keuken zijn met 30% niet mals.
Stel je voor… je nieuwe keuken kost €15.000,- en om een bepaalde reden wil je die keuken annuleren. Dan betaal je alsnog €4.500,-! Eigenlijk voelt dat best oneerlijk…je zet een handtekening, krijgt spijt en gaat naar de winkel. Je kunt niet meer annuleren tenzij je 30% annuleringskosten betaalt. Dervingskosten…zegt de keukenwinkel. Volgens meerdere sites maakt een keukenzaak ook echt verlies op dat moment.
Maar wat heeft die adviseur gedaan voor die €4.500 en staat dat in verhouding?
Meestal word de keuken niet direct besteld. Hooguit wat papiertjes uitgedraaid… vervolgens wacht de order in de map, tot je de leverdatum aangeeft. Deze info vind je nergens. Het is natuurlijk en ander verhaal als je de keuken wel direct besteld – dan zijn er wel degelijk kosten gemaakt. Meer over de het annuleren van de keuken.
Als je om wat voor reden dan ook wilt annuleren, zou dit het sterkste argument zijn om een keuken bij een CBW aangesloten winkel te kopen. Dan betaal je tenminste niet die 30%.????
Mandemakers verlaagde de annuleringskosten tijdelijk na een incident met een video die viral ging. Ineens kon je bijna gratis annuleren. Het gevolg: iedereen ging annuleren. Ook na de krabbel werd er verder geshopt. Dat moet je ook niet willen, die vrijheid. Alles maar in het kader van consumentenbescherming.
Oplossing goedkoper annuleren keuken
Kan het bedrag omlaag zodat je minder annuleringskosten kan betalen? Vaak is de ondernemer coulant voor een deel. Meestal is de ondernemer bereid om een kwart te zakken in prijs. Zie je het voor je? Je koopt een keuken van 40, wilt annuleren en vraagt of je nu voor 5 een keukentje mag kopen…daar gaat niemand mee akkoord. Andersom is geen probleem. Je koopt een keuken van 5 en kunt bijkopen.
Daarom moet je aanbetaling eigenlijk zo laag mogelijk zijn bij aanschaf.
De oplossing: je kunt ontbindende voorwaarden met keukenverkopers afspreken. De vraag is alleen of ze daar mee akkoord gaan. Dan kun je zelf je annuleringskosten afspreken. Waarom niet? Gewoon proberen! In praktijk sputteren ze eerst nee – aan het einde zeggen ze toch ja 🙂
Ga je nog een keuken kopen? Lees alles over het annuleren van een keuken.
CBW voorwaarden update 1-1-2020
wat veranderd er na 1 januari 2020?
- snellere oplossing mediation in voortraject. Voor de commissie is een snelle oplossing van de klacht belangrijk. Daarom werken ze sinds 1 januari met mediation om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. Dit gebeurt in de 1e fase, dus nog voor de zitting. Men wil zittingen dus zo veel mogelijk voorkomen en meer gaan schikken.
- de kosten gaan iets omhoog.
- aanmelden nieuwe klacht via nieuwe site uitgesprokenzaak.nl
Samenvatting
Een keuken kopen met CBW, wat heb je er aan? Het is een branche organisatie voor woonwinkels. Ter betaling van een jaarlijkse fee mogen ze dit keurmerk dragen. Partnerwinkels krijgen geen controle, dus dat is voor de consument niet extra veilig.
Wij denken dat het sterker is voor een winkel om het keurmerk te kopen dan voor de consument om er gebruik van te maken. Toch is de geschillencommissie het sterkste argument om voor CBW te kiezen. Stel je voor dat je ook problemen met je winkel krijgt. Wij gaan er van uit dat er goed en onpartijdig naar een geschil word gekeken. Maar…
Op de website van CBW zie je dat er al 6 keukenwinkels failliet zijn gegaan in 2019, die aangesloten waren bij het CBW.
Natuurlijk hopen we dat jouw keuken foutloos geleverd gaat worden. Wat kan er eigenlijk mis gaan? Deze klachten geven je inzicht. Lees een aantal bizarre keuken klachten.