Keukenadvies Fonne

Keukenadvies bij mensen thuis. Meedenken tot in de kleinste details voor uw nieuwe keuken. Naast keukenadviseurs zijn er ook andere mogelijkheden om u persoonlijk te laten adviseren over uw nieuwe keuken. Fonne keukenadvies is met haar 12 jaar ervaring in keukenland een mooi voorbeeld hiervan.

Om maar even bij het begin te beginnen. Hoe ben je in het keukenvak gerold, en welke stadia heb je doorstaan om te komen waar je nu bent?

In 1999 had ik een nieuwe keuken nodig en in de keukenzaak waar ik kwam stond een bordje met ‘keukenverkoper gezocht’. Mijn vraag welke kennis en vaardigheden je daarvoor moest hebben werd beantwoord met “het liefst zo weinig mogelijk kennis over dit vakgebied zodat we je zelf alles kunnen leren”. En dat hebben ze gedaan.

Een betere leerschool had ik me niet kunnen wensen. Na een paar jaar ging mijn weg verder langs diverse keukenzaken om andere segmenten, functies en verkooptechnieken te leren. Het is fijn alle functies te hebben doorlopen zodat ik weet dat als ik iets (bijzonders) verzin, wat de gevolgen in de rest van het traject zullen zijn.

Wat doe je precies met Fonne keukenadvies en waarom ben je er mee begonnen?

Ik heb een enorme passie voor het keukenvak ontwikkeld. In geen enkel ander vak zou ik zo goed advies kunnen geven als in dit vak. Ik help heel graag mensen op weg en vond het niet altijd leuk om met mijn advies gebonden te zijn aan de merken die de keukenzaak waar ik werkte verkocht. Ik wilde breder kunnen denken zodat ik echt de klant van dienst kan zijn.

De klanten zijn nu in hun eigen omgeving en vertellen me wat ze willen zonder bang te zijn dat een verkoper er bepaalde (verkeerde) conclusies uit trekt. Ik denk met de klanten mee, geef ze veel ideeën en tips voor hun situatie zodat ze goed voorbereid op pad kunnen. Ze zullen zich dan niet snel iets aan laten praten door een verkoper. Zo krijgen ze er plezier in en weten ze dat wat ze gaan kopen echt bij hun wensen past.

Ik heb al een aantal andere keukenadvies bureaus online gevonden, maar wat ik meteen bij jou zo leuk vond, is dat jij net even wat verder gaat. Een cursus stoom koken of keukenapparatuur uitleg. Hoe kwam je op het idee van dit soort uitbreidingen?

De consument kan een cursus volgen bij de fabrikant. Daar worden ze enorm in de watten gelegd maar niet alles wat ze daar zien is bruikbaar in de gewone ‘door-de-weekse-keuken’. Daarom heb ik cursussen thuis bedacht. Eén op één met de klant, en afgestemd op hun kookgedrag. Omdat iedere consument anders kookt stuur ik voordat ik naar de klant ga een aantal vragen over hoe hun kookpatroon is .

Daar baseer ik mijn ingrediënten op en met die ingrediënten ga ik op pad. Dan gaan we samen alles bereiden. Dat is echt zo leuk. De reacties achteraf zijn fantastisch. Koelkasten die nu vol met verse groenten zijn, kinderen die groenten nu lekker vinden, het gemak dat de klant ervaart. Echt super dat ze dan zoveel plezier uit hun apparaat halen.

Je schrijft dat veel mensen keuzes moeilijk vinden, ondanks de vele keukenbrochures en de vele showrooms die er zijn. Er is veel te zien. Hoe zou jij klanten zelf adviseren een keuken te kopen als ze gebruik maken van Fonne keukenadvies?

De klant vindt het moeilijk een keuze te maken doordat hij erg beïnvloed wordt door heel veel meningen. Van verkopers, vrienden, familie en collega’s. Vertel maar eens op een verjaardag dat je op pad gaat voor een keuken. Iedereen heeft er dan wel een (horror) verhaal over.

Een paar jaar geleden vertelde een klant dat ze een vriendinnenavond had georganiseerd om alle tips en ervaringen van hun te krijgen (zie het als een tupperware avond) Dan maak je het jezelf echt enorm moeilijk want iedere situatie is anders, iedereen heeft een andere smaak. Zo kan je niet vergelijken. Mijn advies is niet gebaseerd op mijn smaak maar op mijn kennis en die kennis vertaal ik naar de smaak van de klant. Dat helpt hem de juiste keuze te maken.

Je schrijft ook dat je voor de verschillende stadia van je klanten die een keuken zoeken een pakket hebt. Dat is wel duidelijk, je hebt in mijn ogen de meest uitgebreide scala aan mogelijkheden van een keukenadviesbureau. Maar in welk stadium kan een klant het beste van jouw diensten gebruik maken, voor dat men keukenzaken gaat bezoeken of na dat men keukenzaken gaat bezoeken?

Voordat dat de klant een keukenzaak gaat bezoeken. Na een gesprek met mij gaat hij goed voorbereid en zelfverzekerd op pad!

Wat vind jij het belangrijkste in de keuken als advies om mee te geven naar de klanten, wat in jouw ogen vaak verwaarloosd of vergeten word bij het kopen van een keuken?

Kies de juiste apparatuur. Bedenk hoe je kookt en wat handige apparaten zijn om dat kookgedrag te ondersteunen. En kijk vooruit. Hoe ziet je kookgedrag er over vijf jaar uit. Misschien ben je dan wel met pensioen en is er meer tijd om te koken. Is de keuken daar op berekend?

Waar zou je nou specifiek op moeten letten bij het ontwerpen van een nieuwe keuken?

De juiste balans tussen praktisch en mooi. En dat verschilt voor iedereen. Want iemand die niet graag kookt en lekker alles oppiept in de magnetron kan kiezen voor een mooie keuken die iets minder praktisch is ingedeeld. Als die magnetron maar op een makkelijk toegankelijke plek is ingebouwd!

Let je daarnaast ook nog bij het ontwerpen op een verschil van de oude keuken met betrekking tot de nieuwe keuken?

Ja, onhandigheden uit de oude keuken moeten we zeker oplossen in de nieuwe keuken. En handigheden uit de oude keuken kunnen we terug laten komen in de nieuwe keuken

Hoe ga je te werk als je keukenadvies aan huis gaat geven?

Ik ga naar de klant thuis en ga met ze praten. Door goed te luisteren en de juiste vragen te stellen krijg ik een goed beeld van wat de klant wil. Afhankelijk van wat voor Fonnepakket ze hebben gekozen geef ik tips, ideeën of maak ik een schets. Of ik maak 3D keukentekeningen voor ze die ze later van mij gepresenteerd krijgen. Als de klant het wil ga ik mee naar een keukenzaak om alles te laten zien wat ik verteld heb.

Een second opinion bij een nieuwe keuken is nooit weg, zeker niet als het van een keukenadviseur met ervaring is. Ik denk zelfs dat de klanten die een keuken kopen uiteindelijk nog tevredener zouden zijn. Wel heb ik zelf het gevoel dat klanten in verhouding te kort op een keuken oriënteren. Heb jij dat ook?

Ik heb juist het idee dat ze zich rustig aan oriënteren. Af en toe een tijdschrift lezen en informatie op internet zoeken. Ze gaan goed voorbereid op pad. Maar eenmaal op pad vinden ze het niet zo leuk meer. Omdat in een aantal winkels het geen feestje meer is om een keuken te kopen.

De klant neemt dan toch een beslissing en koopt de keuken, maar eigenlijk gewoon om er maar van af te zijn. Zo zonde! Het is een hoop geld dat uitgegeven wordt, dat moet een feestje zijn als je het koopt en dat moet een feestje zijn als je er na drie jaar in staat en je er nog steeds super blij mee bent.

Heb je nog een persoonlijke tip voor het maken van een mooi keukenontwerp?

Blijf bij je eigen smaak!

>

IZAA