Garantie keuken
Garantie keuken – een schimmig woord met meerdere diepe betekenissen. Garantie is in keukenland ook nog eens een verdienmodel geworden. Hoe werkt het echt met garantie?
CBW is bepalend
Garantie Duitsland
Hoe werkt garantie?
Garantie keukenapparatuur
Garantie bijkopen
Garantie keuken
Een nieuwe keuken? Dan is het eerste wat je vergelijkt – naast de prijs – garantie. Want je wilt dat het goed zit, als er gevaar dreigt.
Heel veel mensen hechten waarde aan garantie. Ze kijken niet alleen naar kwaliteit, maar ook naar de andere punten. Is er een klik met de adviseur? Vertrouw ik dit bedrijf? Maar ook…
Hoeveel garantie krijg ik op een keuken. Sommige keukenzaken proberen klanten te lokken met enorme garanties. Garantie bij een keuken? Er zit een groot verschil in garanties bij keukenwinkels. Na een onderzoek zien wij dat garantie al verschilt van 2 tot 25 jaar.
Bij keukenwinkels kun je garantie krijgen tussen de 2 en 25 jaar. Wat is nu slim?
Waar zit hem dit enorme verschil in – en wat is gebruikelijk? Garantie is eigenlijk een zekerheid die je koopt. Je betaalt van te voren. Als er dan iets kapot gaat, krijg je hulp. Alles draait om een keuken kopen met CBW. Daarom begint elk garantieverhaal met de vraag of een keukenwinkel wel of niet is aangesloten bij het CBW.
40.000+ bezoekers gingen je al voor. Laat winkels hun keukenmagazines naar je huis sturen.
Vrijblijvend / Nieuwste trends / keukens met prijzen / geen pushverkoop / altijd in jouw buurt / exclusieve kortingen
Klik hier voor gratis keukenmagazines >>>
CBW is bepalend
Een groot deel van de keukenleveranciers is CBW erkend. Dat geeft namelijk een extra veiligheid. Er zijn 3 grote voordelen als je winkel is aangesloten bij het CBW. Als eerste de veilige aanbetaling. Deze is tot 25% gegarandeerd. Ten tweede heb je een onpartijdige klachtenafhandeling.
Dit kan enorm veel geld en frustratie schelen. Direct een advocaat inschakelen is dus niet nodig – en ook niet aan te raden. Als laatste extraatje hanteert het CBW een eigen reviewsysteem. Dit is echter geen meerwaarde voor de klant, maar meer een extra dienst voor de keukenwinkel.
Klik hier voor keukenaanbiedingen + voortreffelijke CBW garantie >>>
Is je winkel aangesloten bij het CBW
Is een keukenwinkel aangesloten bij het CBW, dan kan je altijd terugvallen op deze garantieregeling. Een aanbetaling van 25% is dan 100% gegarandeerd. Er is bewust gekozen voor 25%, omdat de meeste keukenwinkels dit percentage in de aanbetaling vragen.
En natuurlijk maakt een keukenwinkel ook kosten – Ze hebben dit nodig om de inkoop van de keukens te regelen. Voordat je een keuken krijgt, moet de ondernemer namelijk eerst de keuken zelf betalen. Je krijgt dit bedrag altijd terug indien een keukenwinkel failliet zou gaan. Meestal hanteren keukenwinkels aangesloten bij het CBW automatisch deze voorwaarden.
Let op: een keukenwinkel mag tot 50% aanbetaling vragen. Ook al gebeurd dit vrijwel nooit, je ben in dit geval maar ‘verzekerd’ tot die 25%.
Gaat je keukenwinkel – aangesloten bij het CBW – failliet? Dan kan je bij een andere CBW winkel een bestelling plaatsen. De aanbetaling die je bij de failliete keukenzaak hebt gedaan word dan verrekend. Er moeten wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan om dit voor elkaar te krijgen.
De aanbetaling van een nieuwe keuken kan niet omgeruild worden in geld. Er kan dus geen geld teruggestort worden. Het doel is immers dat een keuken bestelling doorgaat. Dat geld moet dus gebruikt worden voor de aanschaf van een andere keuken. Meer informatie vind je bij CBW erkend
Er was ook een kwaliteitskeurmerk keukenbranche, maar dat is helaas gestopt.
Is je winkel niet aangesloten bij het CBW?
Dan is het mogelijk om een bankgarantie te vragen. Mocht het bedrijf in financiële problemen komen, dan kunt een deel van je geld terugkrijgen. De vraag is of een keukenzaak hier aan mee wil werken.
Garantie keuken Duitsland
Ben je van plan je nieuwe keuken in Duitsland kopen? Dan moet je de garantie extra in de gaten houden. Vaak is het bedrag van de aanbetaling gelijk. Er zit wel een wezenlijk verschil in leveringsvoorwaarden, garantie en aansprakelijkheid.
Dan is bij problemen natuurlijk de vraag: waar moet ik zijn? Als je in de buurt van de grens woont, rijd je zo naar de winkel. Woon je verder weg? Dan kan een probleem tot extra frustratie leiden. Zeker bij een taalbarrière.
Elke keukenwinkel in Nederland, Duitsland of België is verplicht de voorwaarden kenbaar te maken. Soms geven ze de voorwaarden mee. Ze kunnen je ook verwijzen naar de plek waar je de voorwaarden kan vinden. Koop je zeker in Duitsland? Dan heb je te maken met voorwaarden die in de Duitse taal geschreven zijn.
Daarnaast heb je geen Nederlands recht indien je een keuken in Duitsland of België koopt.
Lees meer over een keuken in Duitsland kopen >
Wanneer is garantie ondoorzichtig en riskant
Hoe meer partijen er betrokken zijn bij een nieuwe keuken, hoe gevaarlijker het is. Want krijg je snel je gelijk bij een geschil als iedereen naar elkaar wijst? Een keukenwinkel in Nederland laat je een contract tekenen bij de aankoop van een keuken.
Bij de montage echter, sluit je vaak een apart contract af met het montage bedrijf. Indien er een geschil komt, dan is de kans groot, dat de keukenwinkel naar de monteur gaat wijzen. En de monteur naar de keukenwinkel… dat moeten we niet hebben.
Er word dan bijvoorbeeld gezegd dat het apparaat werkt, maar dat de monteur het niet juist heeft aangesloten. Om die reden geeft garantie vaak geen zekerheid. Garantie is dan een waardeloos woord geworden.
Nog riskanter – Je koopt de apparatuur op internet. Je koop je keuken bij een keukenleverancier zonder apparatuur. Dat is qua korting al niet ideaal voor je als klant. En je zoekt zelf een montagebureau uit… Dan heb je al 3 partijen. Zelfs als je dus in zee gaat met het montagebedrijf van de keukenwinkel, sluit je toch een apart contract af.
Wie is nu verantwoordelijk bij problemen?
Wat gaat er vooral vaak mis bij een nieuwe keuken?
Bekijk de keukenfouten Top 10 >
Hoe werkt garantie?
Je hebt wettelijk gezien recht op garantie. Het product dat je koopt moet voldoen aan verwachtingen. Er worden verschillende garanties aangeboden. Er word meestal gebruik gemaakt van 5 jaar garantie op de keukenmeubelen.
Dit houdt in dat de leverancier garant staat voor haar producten. Als er problemen ontstaan, heb je meestal recht op gratis reparatie. Maar dan wel binnen een bepaalde termijn. Is die termijn verstreken, dan betaal je bij.
Is iets in de keuken compleet stuk? Dan heb je zelfs recht op een vervangen apparaat of onderdeel. CBW erkende winkels bieden altijd 3 jaar product garantie. Men gaat net als bij auto’s uit van een afschrijf waarde.
Het eerste jaar worden onderdelen 100% vergoed. Daarbij hoef je dus ook geen voorrijkosten te betalen. Het 2e jaar word 2/3e deel vergoed. Als laatste word het 3e jaar nog maar 1/3 van de gemaakte kosten vergoed.
Garantie keukenapparatuur
Er zijn meerdere positieve redenen om alle keukenapparatuur in je nieuwe keuken van 1 merk te kopen. De uitstraling van je keuken zal een stuk rustiger zijn. Bovendien lijken de apparaten op elkaar. Je kan wel een Bosch kookplaat met een Atag afzuigkap combineren, maar fraai is het niet. Daarom is alles van 1 keukenapparatuur merk het mooiste.
Daarnaast is er een ander voordeel:
Als je 5 apparaten koopt van 1 merk, krijg je meer garantie. Je hebt immers niet 1 – maar 5 inbouw apparaten. Dus verdient een leverancier ook meer aan je. Vaak komt het voor dat men bijvoorbeeld bij 1 Atag apparaat 2 jaar garantie biedt. Koop je 5 apparaten, dan krijg je vaak 5 jaar garantie. Dat is een soort beloning die je krijgt. Daarom – maak er gebruik van.
Je krijgt vaak een garantiecertificaat mee. Daarna kun je je apparaten online laten registreren. Zo ziet men direct dat je recht op garantie hebt – en hoe lang die nog loopt.
Keukenapparatuur vergelijken >
Garantie bijkopen
Sommige winkels doen het slimmer. Ze willen je garantie bij laten kopen. Dit is een slimme manier om extra winst te maken op een keuken. Dit kan op 2 manieren:
Je koopt de garantie zelf bij. Dan heb je zelf controle. Dan kies je bijvoorbeeld zelf hoeveel jaar garantie je bij wilt kopen. Dit is meestal 5, 10 of 15 jaar garantie. Wees je er wel van bewust, dat de meeste dingen de eerste jaren – of pas aan het eind kapot gaan. Daarom is garantie bijkopen niet altijd het beste idee.
Kijk uit met extra garantie
Ze maken er reclame mee en zijn er trots op… een winkel geeft je ongevraagd 10 of 25 jaar garantie. Jij denkt wauw! Helaas zit de garantie al bij de prijs in. Dus bij aanschaf betaal je al teveel voor je nieuwe keuken. Want als iedereen 5 jaar garantie geeft, waarom zou iemand anders dan 10 of 25 jaar bieden? Dat betaal je altijd zelf.
Kijk daarom altijd uit met garantie bijkopen, een verkapte manier om je meer geld te laten betalen!
Samenvatting:
Het is mooi meegenomen als je winkel is aangesloten bij het CBW. Toch is dit geen noodzaak. Ook winkels zonder CBW kunnen een goede garantie leveren. De meest voorkomende garantie op een nieuwe keuken is 5 jaar. Dit is in onze ogen een perfect uitgangspunt. Krijg je meer garantie, dan weet je dat je misschien geld weggooit.
De belangrijkste tip voor garantie:
Krijg je een geschil krijgt met de keukenleverancier? Probeer er samen uit te komen. Kom je er niet samen uit? Kijk als eerste naar het bedrag waar het geschil over gaat. Dit bedrag is bepalend. Is het de moeite waard als je het vergelijkt met de rechtsgang?
Dan maak je de keus: ik ga tot het einde doorvechten om mijn gelijk te krijgen – of ik huur zelf iemand in om de laatste dingen te maken. Heb je al een langdurig geschil met je leverancier? Bekijk dan eerst of het al die energie wel waard is.
Ben je op zoek naar een keukenwinkel met goede garantie en goedkope kwaliteitskeukens? Bekijk onze Top 4 keuzes >>>
Bezoekers in dit garantie keuken artikel zijn vaak ook geïnteresseerd in:
De prijs die je voor garantie betaalt kan er ook weer af! Onderhandelen over een keuken >
Als je de garantie weet, wat zijn de meest voorkomende keukenfouten >