Hoe koop ik een keuken?

Een showroombezoek van begin tot eind beschreven

Eenmaal in de 8 jaar koopt u gemiddeld een nieuwe keuken. Bijvoorbeeld bij verhuizing of gewoon omdat de oude keuken versleten is. Hoe gaat het kopen van een keuken exact in zijn werk? Wat kunt u precies verwachten in een showroom en in welke volgorde gaat de adviseur te werk? Hoe lang duurt het proces van een nieuwe keuken?

Overigens kunt u hier alvast alle keukenbrochures gratis thuis ontvangen, of hier de momenteel goedkoopste keukens bekijken.
 

Hoe komt u bij een keukenshowroom terecht?  
De meeste huishoudens lopen binnen omdat ze toevallig in de buurt zijn. Sommige stellen worden gebeld door het bedrijf voor het maken van een afspraak in de showroom. Sommige mensen zijn op zoek naar een nieuwe keuken en gaan dan specifiek naar die ene keukenzaak om hun droom keuken te vinden. De keukenadviseurs (van de betere bedrijven) zijn er in ieder geval op getraind om u aan te spreken als u in de showroom op zoek bent naar een nieuwe keuken. De kans dat u niet aangesproken word bij een goede keukenzaak is nihil. De Keukenadviseur zal proberen een brochure van zijn product mee te geven.

Indien u er aan toe bent, word er meestal een afspraak gemaakt. Dit is nodig omdat een keuken altijd een maatwerk product is. (Tip: door de weeks kunt u soms meteen terecht om een eerste gesprek aan te gaan. Uiteraard is het doordeweeks vaak rustiger dan in het weekend, doordeweeks zijn er minder mensen vrij en gaan dus ook minder mensen naar een keukenzaak. Het is drukker in een keukenwinkel is het op een donderdagavond en op een zaterdag of koopzondag).

Aangezien een gesprek over keukens lang kan duren, word dit meestal in 2 delen gedaan, 2 aparte afspraken. Het kan echter ook in 1 keer. Bij kleine keukens is dit meestal zo gedaan. Er valt minder te bespreken bij een kleine keukenruimte dan een grote keukenruimte. De klant neemt dan een korte pauze, terwijl de adviseur snel de offerte typt. In totaal zou dit gesprek dan 2,5 uur kunnen duren. Bij een vervolg gesprek word het hele traject gedeeld. Beide gesprekken duren dan ongeveer 2 uur. 

Waarom duurt een gesprek met een keukenadviseur zo lang?

Een keuken moet altijd samengesteld worden. Een kant en klare keuken past in veel keukenruimtes, maar dan blijft er ruimte over links en/ of rechts. Niemand wil een keuken die niet compleet aansluit tussen beide muren. Daarom word er altijd gekeken of een keuken passend in uw keukenruimte past. Dat is dan ook de reden dat de prijs ook zo veranderlijk is.

Waarom is dezelfde keuken in de showroom altijd goedkoper dan dezelfde keuken die voor mij uitgerekend word? 

Wat u op zal vallen als u een showroom bezoekt: bij showroomkeukens staan meestal prijzen in de winkels. Dat is dan de prijs van de keuken exact zoals hij er staat in die exacte maatvoering. De keuken past ongetwijfeld nooit in uw ruimte en moet dus aangepast worden. Gevolg: de keuken voor jou wordt altijd duurder dan de prijs die aangegeven wordt in de showroom keuken zoals die er staat. dat hij in de showroom staat. Tenzij uw keukenruimte kleiner is, dan moeten er alleen kastjes worden weggelaten en dit kost minder omdat u minder kastjes heeft en daardoor ook minder werkblad dan in de showroom staan. In de showrooms word echter veel gebruik gemaakt van grote keukenopstellingen. 

Eerste gesprek bij een keukenwinkel

Als u bij een keukenzaak binnen komt voor een gesprek wordt er uiteraard wordt als eerst koffie aangeboden. De adviseur zal eerst een globale wensenlijst opstellen en voor zichzelf bepalen of er een verkoopmogelijkheid in zit. Een aantal factoren zijn van belang: het termijn van uw keukenplannen, het bedrag dat u wenst uit te geven aan een keuken en of er in het assortiment iets zit dat u wilt hebben of mooi vindt. Deze vragen worden meestal vrij vroeg in het stadium tussen neus en lippen door gesteld op het moment dat u als klant ontspannen aan tafel zit. Veel klanten zijn huiverig bij het kopen van een keuken om een budget te noemen, dit is niet nodig. Lees hier waarom een keukenbudget noemen handig is. 

Er zit een bepaalde routine in het gesprek met de adviseur. De eerste vragen gaan vaak ook over wat voor een huis ugekocht heeft, hoe de buurt is, hoe de financiering van de keuken verlopen is, wat het budget is en wat u er in wilt hebben, de wensenlijst keuken.

Vervolgens word er gevraagd of er een bouwtekening aanwezig is, of een kadastertekening. Soms voldoet het al om gewoon een blaadje te pakken en zelf de muren, de ramen, de deuren er in te tekenen. Zo heeft de keukenadviseur een beetje een idee hoe uw keukenruimte er uitziet. Vergeet hierbij niet de maten erbij te zetten. Steeds vaker worden er ook foto's gemaakt voor de adviseur met mobiele telefoons. 

Als er na dit punt twijfels zijn van de adviseur zijn kant, zal hij deze zeer snel kenbaar maken. Wat heeft het immers voor zin om uren samen aan tafel te zitten als de adviseur niet kan verkopen, en de klant niet kan slagen? Meestal neemt de keukenadviseur met fluwelen handschoen afscheid. Een keuken verkopen lijkt er niet in te zitten.  

Als deze valkuilen niet aanwezig zijn, dan kan de adviseur beginnen met de volgende stap. Een complete behoeftebepaling anno 2017 voor een nieuwe keuken.

De maatvoering is bekend. Vervolgens komt er een inventarislijst. Welke stijlen zou u willen? Wilt u een designkeuken of een klassieke boerenkeuken? Hoeveel laden wilt u in de keuken? Wel of geen apothekerskast? Hoe lang bent u? Wie kookt er het meest? Wat was uw grootste ergernis in de vorige keuken? Praktische dingen voor de eerste indeling van de keuken worden hier besproken. Verbeterpunten voor de nieuwe keuken worden meegenomen.

Als laatste voor de behoeftebepaling, word de apparatuur besproken. Terwijl u de wensen kenbaar maakt, is de adviseur al druk in zijn hoofd aan het rekenen. (Tip: keukenapparatuur is in een verkoopgesprek voor de adviseur minder van belang. Hij zal altijd proberen in de eerste offerte de keukenapparatuur zo goedkoop mogelijk te offreren. Dit compleet tegenovergesteld aan wat de meeste huishoudens willen. Die zeggen juist stop er maar in, dan strepen we de luxe later van de prijs af). 

Heeft een klant een flinke portemonnee voor een nieuwe keuken? Meer dan 20.000 euro? Dan zal de adviseur wel zorgen dat zoveel mogelijk wensen in de keuken zitten. Als u zo'n hoog budget heeft kunt u ook gaan kijken voor een luxere keuken met luxere apparatuur.

Met het budget, de levertijd, de wensen op papier en de maatvoering kan de adviseur nu een ontwerp maken. (U kunt ook zelf overwegen een keukenontwerp 3D te maken). Als de adviseur ondanks hints van de klant en zijn argumenten toch de dure wensenlijst krijgt, kan hij nog een en ander in het ontwerp schuiven om de kosten van de offerte alsnog te drukken. Als de adviseur uiteindelijk het vermoeden heeft dat de offerte qua ontwerp, wensen en apparatuur ongeveer gelijk is of minder is dan het budget van de keuken, kan hij een offerte maken. 

Bijna altijd voldoet het keukenontwerp in 3D. Het zal niet vaak voorkomen dat een adviseur een ontwerp maakt dat niet naar wens is, aangezien er een wensenlijst is opgesteld met alles erop en eraan. De keukentekeningen worden steeds mooier en echter.

Vervolgens loopt de adviseur met u flink heen en weer door de showroom. Op zoek naar de juiste kleurcombinatie voor uw nieuwe keuken. Veel keukenfronten worden bij werkbladen gehouden, net zo lang tot er een overeenkomst is. Hij zal intussen veel informatie over een keuken kopen geven. 

Alles zal nog eens teruggekoppeld worden om zeker te zijn dat dit de keuken is die u wenst. Is dit de juiste kleur? Is dit het juiste werkblad? Dit is voor een verkoper belangrijk, als hij dit niet controleert, maakt hij een offerte die niet volledig is naar de behoefte van de klant. Gevolg: klant zal geen handtekening zetten. De verkoper moet dus precies weten dat uw nieuwe keuken volledig naar wens is.  

Beschreven tot dit moment bent u ongeveer 2 uur gemiddeld kwijt. Alle gegevens die nodig zijn om een offerte voor de keuken te maken, is binnen. Nu komt er zoals gezegd een vervolgafspraak of word de keukenofferte ineens afgemaakt, waarbij de adviseur een tijd afspreekt als de offerte klaar is.

 

Tweede gesprek met keukenwinkel

De adviseur legt de offerte op tafel en stelt bijna altijd de vraag: Wat denkt u dat het kost? Hij probeert hiermee een lager bedrag te laten noemen, zodat de keuken uiteindelijk nog goedkoper lijkt dat hij al is en u dacht.  Er volgt een nieuwe ronde in de showroom waarbij alles nog eens kort doorgenomen word. Dit om er nog eens zeker van te zijn dat de keukenofferte alles bevat wat u wenst. Deel 2 zal binnenkort uitvoerig besproken worden. 

Ontvang alvast ter inspiratie gratis keukenbrochures thuis of lees meer over een checklist keuken kopen, ontwerp zelf uw keuken of maak een scherpe indicatie voor uw nieuwe keuken met deze budgetplanner voor uw keuken.